Dzień kolorowej skarpetki
21 marca to nie tylko początek kalendarzowej wiosny, ale również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa- Dzień kolorowej Skarpetki. Co roku tego dnia dzieci z naszego przedszkola przychodzą w skarpetkach nie do pary- symbolu solidarności z osobami chorymi na Zespół Downa.
Sama data-kombinacja liczb 21 i 3- nie jest przypadkowa, bowiem w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy, podczas gdy osoby z Zespołem Downa-3. Stad nazwa tej choroby- trisomia 21.
Celem Dnia Kolorowej Skarpetki jest kształtowanie umiejętności akceptacji i szacunku wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną. W naszej placówce staramy się by dzieci już od najmłodszych lat uczyły się zwiększania świadomości na temat Zespołu Downa, likwidowania barier i uprzedzeń. Dzięki czemu wiedzą, że wszyscy jesteśmy pełnowartościowymi ludźmi, pomimo różnic, które posiadamy.
Ten dzień pełen był różnorodnych aktywności: dzieci uczestniczyły w zabawach z wykorzystaniem kolorowych skarpetek, wykonały prace plastyczne z motywem przewodnim dnia oraz poznały historię wyjątkowej skarpetki Fredzi dzięki której udało się nam ustalić, że każdy z nas jest na swój sposób inny, różnimy się pod wieloma względami i ta inność i różnorodność jest naturalną rzeczą.
Osoby z zespołem Downa żyją wśród nas. Tak jak my bawią się, śmieją i spełniają swoje marzenia- bez względu na różnicę w liczbie chromosomów. Dopełnieniem obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa było założenie dwóch niepasujących skarpetek, symbolizujących niedopasowane chromosomy. W ten sposób chcieliśmy pokazać, że integrujemy się z osobami z Zespołem Downa i ich rodzinami.
Ważne jest, żeby już od najmłodszych lat pokazywać dzieciom różnorodność, uczyć empatii i tolerancji.